Jill kirjoitti:"3. Tunteet vaikuttavat herkkään ihmiseen. Pettymykset kertovat, että jokin puuttuu, jokin toive tai halu ei täyty.
Ongelman asiasta tekee se, että pettymyksen tunne jää herkällä ihmisellä vaivaamaan pitkään, koska herkkä ei
kehtaa kysyä mitä toiset ovat sanomisillaan todella tarkoittaneet?
- Tunteet, tiedostamattomatkin, ohjaavat jokaista ihmistä paljon vahvemmin kuin hän itse olisi valmis myöntämään.
Herkkään ihmiseen vaikuttavat sekä hänen omat tunteensa, mutta joskus vielä suuremmassa määrin toisten tunteet.
Ohjaava tekijä on liian usein pelko, esimerkiksi pelko kokea pahaa pettymystä tai kipeää loukkaantumista, mutta yhtä
lailla kyse on pelosta aiheuttaa muille näitä tunteita, siis pettymystä tai mikä vielä pahempaa, loukkaantumista."
(Yllä oleva on lainaus pp linkistä; Juhani Mattila selventää)
Tiedän tunteideni olevan niin voimakkaita, että pelkään kestänkö niitä.
Minun varovaisuuteni ja haluttomuuteni osallistua esim. riitelyyn johtuu siitä,
että pelkään omaa haavoittuvuuttani eli tunteideni syvyyttä ja intensiteettiä.
Kuinka voin sitten itse vaikuttaa siihen, etten tuntisi asioita niin kauhean kovalla
volyymillä, kuin ne tunne.
Kuinka kestää tunteita, kun ne koituvat itselleen niin kaikennielevinä ja vaurioittavina.
Tämä on ydinkohta, mitä en ymmärrä. Tunteet olisi hyvä käsitelläja käydä läpi, mutta
entä kun ei voi tehdä niin. Ajatus sinänsä jo tuntuu vaaralliselta.
Jill kirjoitti:Entä jos ei ole agressiivinen luonne.
Onko ryhdyttävä riehumaan enemmän.
Prosessia voi varmaan käydä läpi psykoterapiassa.
En osaa heti hahmottaa minkälaisia pettymyksen tunteita minulla on.
Onko itseen kohdistuava viha käännettyä vihaa ulkomaailmaa kohtaan
Kun vihastun jollekin vähän ajan kuluttua alan tuntea vihaa itseäni kohtaan.
santra kirjoitti:Yllättävää kyllä, työssäni "ammattiminäni" ei tuonut estojani esiin, tai ei niitä voinut siellä näyttää. Minussa oli kaksi eri ihmistä, kuten varmaan useimmissa ihmisissä on työminä ja siviiliminä kaksi eri persoonaa. Olen melkoiseti introvertti vaikka ihmiset luulevat päinvastaista, koska olen hyvä näyttelemään:)
Joskus tämmöinen on todella raastavaa, varsinkin nuorempana. Nyttemmin ole pitkälti oppinut hyväksymään itseni ja toiset sellaisina kuin olemme, sosiaalisiin tilanteisiin en edelleenkään lähde kovinkaan helposti.

Mirri kirjoitti:santra kirjoitti:Yllättävää kyllä, työssäni "ammattiminäni" ei tuonut estojani esiin, tai ei niitä voinut siellä näyttää. Minussa oli kaksi eri ihmistä, kuten varmaan useimmissa ihmisissä on työminä ja siviiliminä kaksi eri persoonaa. Olen melkoiseti introvertti vaikka ihmiset luulevat päinvastaista, koska olen hyvä näyttelemään:)
Joskus tämmöinen on todella raastavaa, varsinkin nuorempana. Nyttemmin ole pitkälti oppinut hyväksymään itseni ja toiset sellaisina kuin olemme, sosiaalisiin tilanteisiin en edelleenkään lähde kovinkaan helposti.
Roolit eivät ole ollenkaan sama asia kuin joissakin ihmisissä ilmenevät eri persoonallisuudet.
On ammattiroolia, kotiroolia, ja vaikka mitä roolia, mutta eivät ne ole eri persoonia - erilaisia rooleja vain. Eikä hyvä ammattirooli kerro hyvästä näyttelemisestä, ei sen enempää kuin hyvä kotiroolikaan. Ei ihminen näyttele vaikka käyttäytyykin eri tavoin erilaisissa tilanteissa ja erilaisilla elämänalueillaan. Rooleja tarvitaan, jotta selviydyttäisiin elämästä eri 'rooleineen' - tai eri tehtävineen ja velvoitteineen.
Rooleiksi nimetyt persoonallisuuden eri puolet, jotka näyttäytyvät erilaisissa tilanteissa, ovat kaikki yhden persoonallisuuden osia, jotka yhdessä muodostavat kokonaisen persoonallisuuden. Tai ehkä ne eivät ole ollenkaan persoonallisuuden eri puolia, vaan ainoastaan erilaista käyttäytymistä erilaisissa tilanteissa.
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa