Kirjoittaja ve?e » 19.05.2010 19:58
Terapeutin pitäisi tietenkin olla "good enough" -- täydellinenhän riskeeraisi potilaan kehittymisen erilliseksi henkilöksi!
Mulla on viime aikoina ollut paljon mielessä tässä ketjussa esillä käynyt paranoia-asia.
Paranoidin voisi ehkä omalla tavallaan ajatella projisoivan toiseen myös itsestään jotain, mutta se on erilaista kuin transferenssissa. Paranoidi (noh, puhun itsestäni) projisoi kokonaisia ihmisiä ympäriinsä, tai teorioita ihmisistä, laittaen ne oikeitten ihmisten paikalle, ja elää sitten niitten teoriaihmisten kanssa ilman, että välttämättä koskaan joutuu tekemisiin oikeitten ihmisten kanssa. Ei tule sellaisia tunnekohtaamisia, joissa epäusko toisten kyvyn hallita omia tunteitaan suhteen tai välittämisen tai vastuuntuntoisuuden suhteen tulee esille. Sen sijaan on vain sellaisten tilanteiden ennakoivaa varomista, joissa toisten kyky hallita omia vaikeita tunteitaan jne. voisi tulla esiin. Tunne (pettymys, epäluottamus, viha, toivo, epäusko jne.) ei koskaan kohdistu toiseen ihmiseen. Se jää jotenkin sisäiseksi.
Mutta luulen, että on myös olemassa ihmisiä, jotka ovat aivan yhtä epäluuloisia toisten vastuuntuntoisuuden ja välittämisen ja kyvykkyyden suhteen kuin "paranoidi minä", ihan yhtä riittävin tai riittämättömin perustein (joista voidaan puhua vain tapaus kerrallaan), mutta jotka sanovat toisille, kun kokevat, että he kohtelevat häntä väärin. Jolloin tunnekohtaamisia, joissa epäusko toisten kyvyn hallita omia tunteitaan suhteen tai välittämisen tai vastuuntuntoisuuden suhteen tulee esille, ja voidaan puhua transferenssista. Tunne kohdistuu ihmiseen. Se ei jää vain sisäiseksi. Paranoidilla se jää. Riippumatta siitä, onko hän yksittäisissä toista koskevissa arvioissaan oikeassa vai väärässä.
Minusta ero on tällaisella tasolla.
Mutta tämä kaikki sanottu vähän sormituntumapohjalta. Voin olla väärässäkin.
Lisäys: Mutta siis kumpikin voi olla aivan yhtä herkkä kaikille pikkuvirheille toisen käytöksessä. Yhdellä se vain johtaa epäluuloisen teorian vahvistumiseen, toisella jonkinlaiseen "elän kelvottomien keskellä" epätoivoon, joka myös tulee ilmaistuksi toisille ihmisille, vaikkakaan ei välttämättä kaikille.
Luulisin.