Kirjoittaja Pinja » 21.12.2015 13:34
Tutkimuksessa sanotaan, että yleinen suositus on se ettei hoitohenkilöstö suosittelisi tiettyä psykoterapeuttia. Ensimmäinen psykiatrini olisi tehnyt minulle psykoterapiahakemuksen Kelaan, mutta ehtona oli se, että otan terapeutin, jota hän suositteli tai muuten hän ei suostunut tekemään hakemusta. Terapeutti, jota hän suositteli oli silloinen hoitajani, jonka luona kävin 3 kuukautta*2 kertaa viikossa poliklinikalla ja joka sitten lähti pelkästään yksityiselle puolelle. En suostunut valitsemaan kyseistä psykoterapeuttia, en luottanut häneen tarpeeksi pätevänä koulutusten perusteella. Jäin ilman terapiaa eikä psykiatri suostunut pyynnöstäni huolimatta enää järjestämään poliltakaan minulle ketään uutta hoitajaa tilalle. Sitten onneksi psykiatrini vaihtui ja uusi psykiatri teki nopeasti minulle terapialähetteen eikä ehdotellut ketään ja valitsin terapeuttini itse, etsin psylin listalta, etsiminen oli helppoa, koska tiedot olivat yhdessä listassa ja kun halusin psykologin pohjakoulutuksen omaavan. Löysin terapeutin 1-2 viikon sisällä, valitsin kolmen mahdollisen terapeutin väliltä. Terapia aloitettiin n. kahden kuukauden kuluttua, kun silloin sain päätöksen Kelasta.