Terapiassa kävijä kirjoitti 18.4.2015 kello 6.48 :
Esimerkkisi psykoterapiasta on hyvä, toki on huomattava, että sopivan terapeutin löytäminen on oma haasteensa ja Kelan päätöksissä menee aina tolkuttomasti aikaa (ilman soittelua päätös ei tule tavoiteajassa). Keskituloisena olen melko varma, että työelämän ulkopuolella oleva tai pienituloinen ei pysty terapiaa itselleen maksamaan edes Kelan tukemana, koska Kelan taksat ovat jääneet jälkeen kustannuksista. Kela korvaa nykytaskoilla maksimissaan puolet käyntikerrasta eli itselle jää maksettavaa terapeutin hinnasta ja käyntikerroista riippuen vähintäänkin 150 euroa kuukaudessa. Olen kiitollinen yhteiskunnan tuesta ja koen hyötyväni terapiasta, mutta kyllä tuo summa on yksinasujan kohdalla pois jostain muusta.
Kela korvaa helpoiten opiskelijan tai työssä olevan terapian, jos on liian huonossa kunnossa ei terapiaa saa. Korvattavan terapian kesto on myös rajattu kolmeen vuoteen ja 200 kertaan, terapeuttini mukaan alan ammattilaiset haluaisivat, että vuosi tai kaksi olisi mahdollista saada lisäaikaa harkinnan mukaan, sillä kaikille tuo kolme vuotta ei riitä.
Tunnen välillä piston sydämessäni, kun lääkäriä tarvitessani varaan mieleisen lääkärin ja ajankohdan työnantajan valitsemalla palveluntuottajalta eikä minun tarvitse perustella tarvetta mitenkään. Olen naapureiltani kuullut, että lähiömme terveysasemalle ei saa lääkäriaikoja kohtuullisessa ajassa, usein kiireettömän ajan saanti vie useamman kuukauden ja se on minusta kohtuutonta.
Kommentti on blogin lukijan: http://otsokivekas.fi/2015/04/sosiaalit ... eiskuntaa/