Kuntoutuspsykoterapia lakisääteiseksi

Kuntoutuspsykoterapia lakisääteiseksi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.05.2010 15:43

Hallituksen esitys (eduskunta):
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD

_______________________________________________________________________________________________________

Kela tiedottaa 25.5.2010

Hallitus esittää psykoterapiakorvausta lakisääteiseksi

Kelan harkinnanvaraisena kuntoutuksena korvaama psykoterapia ehdotetaan jatkossa järjestettävän lakisääteisenä toimintana.

Hallituksen esitys (HE 68/2010) annettiin eduskunnalle 21.5.2010. Lakiesityksen mukaan Kela korvaisi jatkossa kuntoutuspsykoterapiaa kaikille palvelun myöntämisedellytykset täyttäville henkilöille. Määrärahojen niukkuus ei enää rajoittaisi uusien asiakkaiden pääsyä Kelan järjestämään psykoterapiaan. Nykysin Kela korvaa psykoterapiaa eduskunnan vuosittain vahvistaman rahamäärän puitteissa.

Psykoterapian myöntämisperusteet pysyisivät samoina kuin nykyisin harkinnanvaraisesti korvattavassa psykoterapiassa. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2011.

Lisätietoja sosiaali- ja terveysminisyeriön tiedotteessa 20.5.2010.
_______________________________________________________________________________________________________

Sos: Tiedote 168/2010 20.05.2010 13:21

Kelalle lakisääteinen velvollisuus järjestää kuntoutuspsykoterapiaa

Kansaneläkelaitoksen nykyisin harkinnanvaraisena korvaama kuntoutuspsykoterapia ehdotetaan jatkossa järjestettävän lakisääteisenä toimintana. Määrärahojen niukkuus ei enää rajoittaisi uusien asiakkaiden pääsyä Kansaneläkelaitoksen järjestämään psykoterapiaan. Lisäksi korvauspäätöksestä olisi muutoksenhakuoikeus. Hallitus päätti asiaa koskevan lakiesityksen sisällöstä torstaina 20. toukokuuta. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle perjantaina.

Lakiesityksen mukaan Kansaneläkelaitos korvaisi jatkossa kuntoutuspsykoterapiaa kaikille palvelun myöntämisedellytykset täyttäville henkilöille. Myöntämisperusteet pysyisivät samoina kuin nykyisin harkinnanvaraisesti korvattavassa psykoterapiassa. Kuntoutuspsykoterapiaa korvattaisiin 16-67 -vuotiaille henkilöille, joiden työ- tai opiskelukyky on mielenterveyden häiriön vuoksi uhattuna. Psykoterapian tavoitteena olisi työ- tai opiskelukyvyn palauttaminen tai parantaminen. Psykoterapian korvaaminen edellyttäisi, että tämä tavoite voidaan kuntoutuksella todennäköisesti saavuttaa.

Korvattava kuntoutuspsykoterapia perustuisi aina yksilölliseen kuntoutussuunnitelmaan. Korvaaminen edellyttäisi myös, että hakija on ollut vähintään kolme kuukautta asianmukaisessa hoidossa ja että psykiatrian erikoislääkäri on arvioinut hänen kuntoutustarpeensa. Asianmukaisella hoidolla tarkoitetaan hyvän hoitokäytännön mukaista hoitoa, johon sisältyy tarpeellinen lääketieteellinen, psykiatrinen ja psykoterapeuttinen tutkimus ja hoito. Vastuu potilaiden kokonaishoidosta säilyisi uudistuksen jälkeenkin ensisijaisesti julkisella terveydenhuollolla.

Kuntoutuspsykoterapiaa korvattaisiin yhdellä päätöksellä enintään 80 kertaa vuodessa ja kolmessa vuodessa yhteensä enintään 200 kertaa. Psykoterapian kustannukset korvattaisiin asetuksella vahvistettavan korvaustason mukaan. Korvaustason ylimenevä osuus jäisi kuntoutujan maksettavaksi.

Kansaneläkelaitoksen kuntoutusmenot maksetaan sairaanhoitovakuutuksesta, jonka kulut rahoitetaan puoliksi valtion varoin ja puoliksi vakuutettujen sairaanhoitomaksujen tuotolla. Uudistuksen johdosta sairaanhoitovakuutuksen menot lisääntyisivät vuonna 2011 arviolta 6,6 miljoonalla eurolla.

Uudistus on osa Sosiaaliturvan uudistamiskomitean (SATA) ehdotuksia.

Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1. tammikuuta 2011.

Lisätietoja

Hallitussihteeri Sanna Pekkarinen, p. 09 160 73174

Muualla palvelussamme

Kuntoutuspsykoterapian korvaaminen
Psykopatologia
Ylläpitäjä

Re: Kuntoutuspsykoterapia lakisääteiseksi

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 26.05.2010 16:23

Parannus psykologeille ja suhteellisen hyväkuntoisille potilaille; huononnus huonokuntoisille. (Kavereita jätetään.)

Kokonaisuutena arveluttava uudistus. Jos resursseja kerran on, ne olisi ehkä pitänyt suunnata psykiatrisiin yksiköihin. (En ole vielä lukenut hallituksen esitystä.)
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja xxccz » 26.05.2010 16:31

´
Kiitos Pertti avusta. Minä en tällä säryllä saa järkevää lausetta aikaiseksi.
xxccz

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.05.2010 00:18

Kiitos itsellesi erinomaisesta uutishavainnosta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 29.05.2010 00:22

Luin hallituksen esityksen kursorisesti läpi. Tekstissä painotettiin kuntien vastuuta, eikä Kelan kuntoutuspsykoterapian osuutta kokonaiskentässä "osattu" tuoda esiin. Ei myöskään tuotu esiin psykoterapian suhteellisen huonoa panos - tuotos -suhdetta.

Joka tapauksessa uudistus nostaa psykoterapian statusta.
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 30.05.2010 20:29

Kuinkahan uudistus vaikuttaa minun tapauksessani, kun olen saanut kelalta jo kaksi hylsyä sen vuoksi, ettei kolme vuotta riitä hoitamaan minua "valmiiksi? Minulla ei ole sellaisia intohimoja rahan suhteen, etten raaskisi käyttää rahojani psykoterapiaan. Tällä haavaa käyn kerran viikossa, mutta vuodessa enemmän kuin 40 kertaa, ettei tule "liian kalliiksi". Olen vähän harmissani kaksisuuntaisen diagnoosistani, vaikka saankin lääkkeet melkein ilmaiseksi. Hyötyisin taloudellisesti enemmän terapiatuesta kuin lääkekorvauksista. Minulla on kolmas vuosi menossa tässä "lämmittelyterapiassa", sillä tavoin "lämmittelyssä", kun se etenee niin hitaasti monien vaikeuksieni vuoksi, jotka ovat tyyliä "pää-irti-kehosta". Traumaterapiaa se silti on.
Varjolilja

ViestiKirjoittaja deontti » 30.05.2010 20:37

Varjolilja kirjoitti:Kuinkahan uudistus vaikuttaa minun tapauksessani, kun olen saanut kelalta jo kaksi hylsyä sen vuoksi, ettei kolme vuotta riitä hoitamaan minua "valmiiksi?

Ei kai mitenkään. Olet siis kelan mielestä "liian sairas", jotta sinua kannattaisi kuntouttaa arviolta 2-3 vuoden psykoterapialla työ-(/opiskelu-)kykyiseksi, ihan huolimatta siitä, onko kelalla vähän vai paljon rahaa. Tarvitsisit ensin hoitoa, jotta tulisit tarpeeksi terveeksi kuntoutusta varten.
deontti

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 30.05.2010 21:18

Ei kai tällä hetkellä (etenkään meistä kukaan) voi sanoa vaikuttaako vaiko ei ja jos vaikuttaa, miten.
Ainakin yksi psykoterapeutti väitti, että Kelalta voi tulla tuo samainen lappu ihan rahasyistäkin.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja Pertti Luukkonen » 30.05.2010 22:54

Luultavasti indikaatio-alue (kuitenkin) hieman laaajenee (kuten aina, kun rahahanat levitetään).
Pertti Luukkonen

ViestiKirjoittaja deontti » 01.06.2010 14:06

Aloituksessa [lisäys: ei kun siis toisessa kirjoituksessa] sanotaan, että "Psykoterapian myöntämisperusteet pysyisivät samoina kuin nykyisin harkinnanvaraisesti korvattavassa psykoterapiassa." Mutta voihan olla, että nykyään rahasyystä myöntämättömiä terapioita perustellaan väärillä syillä (ettei muka 3 vuotta riittäisi), ja jatkossa sitten kun kelalla tarpeeksi rahaa onkin, voi tukea saada.
deontti

ViestiKirjoittaja minätäällä » 15.06.2010 13:46

Onhan tässä sekin huono puoli, että se kolme vuotta on edelleen maksimi kuntoutukselle. Hoitona kai mitään maksimivuosimäärää ei ole? Hoidetaan niin kauan kuin on tarvis, ainakin periaatteessa.

Diagnoosista se on kiinni, ei kaksisuuntaista kukaan ala terapoimaan, kun sen katsotaan johtuvan biologiasta ja geeneistä.
Minulle lätkäistään vissiin sitten semmoinen diagnoosi, ettei varmasti mitkään indikaatiot niin pitkälle ikinä veny. Kiva. Sen kolme vuottanihan olen käyttänyt, vaikken sitä tuntimäärää saanutkaan kuin kaksi kertaa viikossa käyvät.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 15.06.2010 14:56

Minullekin on sanottu, että kaksisuuntaisella on huonohkot mahdollisuudet saada kuntoutuspsykoterapiasta myönteinen päätös ja sainkin toisen sillä hylsyn kelasta. Ensimmäinen hylsy tuli dissosiaatiohäiriöllä. Kaksisuuntainen on vielä kysymysmerkillä laitettu, epävarma, tarkennettava siis. Lääkäritkin voivat antaa vääriä diagnooseja. Kuulemma dissoilla on tavallista, että dg:ksi laitetaan kaksisuuntainen tai skitsofrenia, mutta myöhemmin ne dg:t saattavat tulla turhiksi, kun traumat on hoidettu ja oireet helpottavat. Diagnoosi määräytyy oirekuvauksen perusteella. B-lausuntojeni oirekuvaukset ovat sellaiset, että ei niillä muuta voi saadakaan kuin hullun diagnoosin. Se hyöty niistä tuli, että saan lääkkeet kolmella eurolla per kerta ja laatu. Onneksi terapeuttini ei ole vielä luovuttanut ja sanonut, että olen toivoton tapaus, jota hän ei enää halua hoitaa. Käyn sitten hoidossa eli kuntoutuksessa hänellä, tiedä häntä, miten kauan se jatkuu.
Varjolilja

Paluu Terapiaa