Valtava/ostopalveluterapiasta, apua tarvitsisin...?

Valtava/ostopalveluterapiasta, apua tarvitsisin...?

ViestiKirjoittaja Aliisa » 25.05.2010 09:21

Muokkailen tekstit pois, tais olla vähän liian tarkkoja tietoja...
Kiitos Kyltsi avusta!!!:)
Nyt vaan toivomaan, että terapian hylkypäätös vielä muutettaisiin. Yläkerran ukkeli, apuja kiitos!:)
Viimeksi muokannut Aliisa päivämäärä 01.06.2010 10:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Aliisa

Re: Valtava/ostopalveluterapiasta, apua tarvitsisin...?

ViestiKirjoittaja Psykopatologia » 25.05.2010 10:02

(- -) Kaikki nämä ns. valtava-terapia-asiat ovat niiiiiin salaisia, että tuskin saan edes hylkypäätöstä kirjallisena. (- -)

Vaadi kirjallisena - saat. - Tervetuloa tänne(kin)!
Psykopatologia
Ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja Aliisa » 26.05.2010 18:12

Mun lausunnossa, jolla ostopalvelua haettiin, luki että haetaan VALTAVA-terapiaa. Ja ylilääkäri, jonka olen saanut langan päähän, puhui Valtavasta, ja ns. omalääkärini käyttää pelkästään nimistystä Valtava (ja muistaa vielä jokaisen kerran kertoa, mistä sanoista lyhenne tulee). Ja potilasmerkinnöissäni lukee pelkästään Valtava-terapiasta, ei ostopalveluna toteutettavasta hoidosta. Juuuuuu, ja todellakin tiedän ettei koko valtavaa ole olemassakaan :D

Oletko Kyllästynyt joutunut tekemään jotain valituksia ostopalveluterapiastasi? Tai niin, että hakemus olisi hylätty, ja olisit joutunut hakemaan siihen muutosta. Sain ylilääkärin vihdoin langan päähän, ja se sanoi ettei päätöksestä edes voi valittaa, että eivät tule muuttamaan päätöstä. Sillä määrärahoja mun pitkään psykoterapiaan ei ole, sitä se toisti koko puhelun ajan. Mut potilasasiamiehen mukaan mulla on täysi oikeus valittaa tuosta päätöksestä, sillä ei mtn hoitoa voi jättää kesken, eikä tuollaisella varoitusajalla. Alan viikonloppuna väsäilemään valitusta...en tiedä mikä on sitten seuraava aste mihin ottaa yhteyttä, jos tuota valitusta ei noteerata mitenkään. Ja pelkään oloni romahtamista niiiiiiiiin paljon. On se kauheaa, että pieni ihminen laitetaan tällaiseen tilanteeseen. Ajattelivat varmaan, että tapan itseni ennen kuin ehdin edes valittaa päätöksestä.
Aliisa

ViestiKirjoittaja xxccz » 26.05.2010 19:08

´
Hmm... tuo kirjallisen hoitosuunnitelman saamista olen pyytänyt, pyytänyt ja pyytänyt. En ole saanut. Noh, ei ole kyse psyk. alueen, mutta kuitenkin. Ei ole tullut. Ja nimenomaan väsytyksestä on ollutkin kyse.
Eikä ole ensimmäinen kerta. Se on kirjaamatta yleinen tyyli. Vähän kaikessa. Panna vartoon jotain ihan tyhjää
xxccz

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 26.05.2010 20:06

Kyllästyneen kirjoituksistahan minullekin selvisi moni asia ja sain tapeltua itselleni kunnallista psykoterapiaa.
Biancaliina

ViestiKirjoittaja xxccz » 26.05.2010 20:22

Kyllästynyt kirjoitti:Oletko pyytänyt kirjallisesti? Suullisilla pyynnöillä tai valituksillahan ei ole mitään merkitystä.

Jos olet pyytänyt kirjallisesti, tee "Muistutus potilaan hoitoon ja kohteluun liittyen" - ja laita mukaan kopio hoitosuunnitelmapyynnöstäsi sekä päivämäärät ja kaikkien niiden henkilöiden nimet joiden kanssa olet asiasta puhunut.

Osoita muistutus kyseisen yksikön ylilääkärille ja postita kopio myös hoitavalle lääkärille.

Olen yhden kerran vuosia sitten, vastaus tuli ainoastaan moneen kertaan soittamalla: ei hoidon tarvetta. Ja nyt on aloitettu "paskahoito" josta vastaa vain ja ainoastaan potilas. Mutta eipä enää motivoidu.
Tosiaan : EN jaksa enää,.
xxccz

ViestiKirjoittaja xxccz » 26.05.2010 20:32

Kyllästynyt kirjoitti:
xxccz kirjoitti:Olen yhden kerran vuosia sitten, vastaus tuli ainoastaan moneen kertaan soittamalla: ei hoidon tarvetta...

Jos olet pyytänyt hoitosuunnitelmaa kirjallisesti mutta saanut vain suullisen vastauksen, sinulla on vahvat perusteet saada valituksesi menemään läpi.

Kiitos kannustuksesta.
xxccz

ViestiKirjoittaja Riidankylväjä » 27.05.2010 15:17

Rahapula ei ole peruste kieltäytyä antamasta tarpeellista hoitoa.
Riidankylväjä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 27.05.2010 15:29

Mun terapia ei ole ostopalveluna, vaan ihan polilla.
Psykologini on hän kelle aikoinaan soitin ekaksi, kun etsin Kelan tukemaan psykoterapeuttia.
Hassu sattuma.
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 19:38, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 13.06.2010 09:28

Minäkin muistin Kyllästyneen kirjoitukset tukarilla ja kysyin silloin vuosia sitten, tosin vasta kelan terapian jo aloitettuani terapeutilta, eikö terapiaa voisi rahoittaa ostopalveluna. Ei kuulema. Siihen se jäi, tai siihen sen jätin. Kuntoutusterapiaahan se olikin heti. Kun en älynnyt sitä siinä vaiheessa vaatia hoitona.

Nyt kyllä kela ei enää kuntouta eläkkeellä olevaa, joten olisikohan tämä nyt sitten hoitoa? Tarjottiin sitä musiikkiterapeuttia/yksilöterapeuttia polilta, mutta en halunnut vaihtaa neljän vuoden jälkeen. Ja diagnoosikin on nyt sitten kai kohta tulossa niin kamala/vakava julkisella puolella, että tuskinpa semmoisen saaneen katsotaan mitään psykoterapiaa tarvitsevan tai siitä hyötyvän. Varmaan kirjaisivat hoitosuunnitelmaan vain keskusteluapua. Mutta tekisi kyllä mieli pyytää, että saisin jatkaa samalla terapeutilla kumminkin, ja siihen vähän tukea edes kaupungilta, kun nyt maksan itse ja hoitotuesta vaan saan vähän apua. Ehkä tuota saman terapeutin kanssa jatkamista ei voisi pitää niin tärkeänä, että sen takia pitäisi saada terapiaa ostopalveluna? En tiedä.

Toisaalta, julkisen sektorin mt-puolen kokemukset ovat niin traumaattisia, etten sinne katso voivani tai haluavani enää mennä
ollenkaan. Ainakaan sillä diagnoosilla, mitä minulle kai kaavaillaan siellä. Ja jos heillä siellä olisi velvollisuus kirjata minusta jotain. Kun kaikki kirjattu on tähän saakka ollut silkkoja väärinkäsityksiä ja väärin tulkintoja. Niitä ei kukaan jaksa oikoa.
minätäällä

ViestiKirjoittaja minätäällä » 14.06.2010 22:45

Ehkä tässä olisi hyödyksi kaikille, jos hoidon ja kuntoutuksen ero nyt vihdoinkin sanottaisiin selkokielellä! Esimerkiksi.
minätäällä

Paluu Terapiaa