Terapian vaikutus läheisiin

Terapian vaikutus läheisiin

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 13.05.2010 18:29

Miten vaikuttaa läheisiin ja tuttuihin, miltä heistä tuntuu, kun omainen/kaveri/tuttu kehittyy terapian aikana?
Etenkin jos muutos melko huomattava ja suht "nopea" (enkä tarkoita ainoastaan esim. ettei omainen enää saa paniikkeja vaan laajemmin/syvemmin käytöstä, persoonallisuutta)
Erityisesti jos läheiset itsekin sairaita: persoonallisuushäiriöitä, neuroottisuutta, masennusta yms.
Eivätkä käy terapiassa.

Onko teillä kokemusta siitä, että läheisenne käy terapiassa, kehittyy, käytös muuttuu?
Miltä tuntuu? Miten vaikuttaa ihmissuhteeseenne?
Biancaliina

Re: Terapian vaikutus läheisiin

ViestiKirjoittaja minätäällä » 17.05.2010 23:43

Jostain terapiakirjasta vain olen lukenut, että joskus suhde läheiseen päättyy, kun terapiassa käyvä muuttuu. Terapiassa käyvä ei ehkä enää tarvitsekaan sitä, mitä tuo suhde on tarjonnut, eikä enää ole valmis tyydyttämään toisen osapuolen tarpeita samalla tavalla kuin ennen. Suhde on aiemmin tyydyttänyt molempien tarpeita, terapiassa edistymisen jälkeen se ei enää tyydytäkään kummankaan odotuksia ja tarpeita, ehkä.

Terapiassa käymätön osapuoli voi yrittää väkisellä muuttaa muuttunutta osapuolta entisenlaiseksi, entiseen suhteeseen sopivaksi.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 18.05.2010 13:14

Kiitos vastauksesta!
Viimeksi muokannut Biancaliina päivämäärä 13.10.2010 19:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Biancaliina

ViestiKirjoittaja minätäällä » 18.05.2010 13:27

Voivathan ne läheiset ja kaveritkin kai vähitellen alkaa tottua ja sopeutua muutokseen ja uudenlaiseen käyttäytymiseen, ehkä jopa sen myötä alkaa pohtia omiakin tarpeita ja käyttäytymistä syvällisemmin?

Ei ollut tarkoitus yllyttää katkaisemaan entisiä ihmissuhteita.
minätäällä

ViestiKirjoittaja Biancaliina » 18.05.2010 13:42

Joo, en yllytyksenä ottanut mutta oon itse miettinyt, että osan kanssa voi mennä ns. poikki tai viiletä välit.
Ei ihme!!!
Biancaliina

Paluu Terapiaa